1922. gadā radīts uz rasēšanas dēļa, BMW pirmais motocikls – R 32 – Berlīnes izstādē 1923. gadā izraisīja īstu sensāciju. Apveltīts ar brīnišķīgu dizainu un ekonomisks ekspluatācijā, R 32 kļuva par pamatakmeni, no kura atspērās visa BMW panākumiem bagātā motociklu vēsture…
Foto: R 32: ar brīnišķīgu dizainu, uzticams un ekonomisks
Pēc Pirmā pasaules kara, kad spēkā stājās Marseļas miera līguma noteiktie ierobežojumi būvēt aviācijas motorus, BMW nācās meklēt citas iespējas, kā likt lietā kompānijā uzkrātās zināšanas. Izdzīvošanas un risku diversificēšanas nolūkā ražotājs bija uzbūvējis četrcilindru motorus kuģiem un kravas automobiļiem, taču tuvāko nākotnes attīstību iezīmēja kas cits – tas bija M 2 B 15 divcilindru boksermotors, ko BMW piegādāja vairākiem motociklu ražotājiem.
BMW vadītājs Francis Jozefs Pops un viņa kolēģi inženieri bija izšķīrušies par drosmīgu un nozīmīgu soli, saprotot, ka vienīgais veids, kā saglabāt un uzturēt BMW reputāciju, bija būvēt pašiem savu, modernu motociklu. Inženieris, kurš saņēma uzdevumu sagatavot BMW pirmo motociklu, bija Maksis Frics (par viņu vairāk lasiet atsevišķā sadaļā), kurš sevi bija apliecinājis kā lielisku inženieri vēl pirms kara.
Pieņemot izaicinājumu, Frica darba vieta bija viesistaba viņa paša mājā pretī ražotnei, ar milzīgu rasēšanas dēli un krāsni, kur viņš 1922. gada decembrī pabeidza konceptu, to pārvēršot pilna izmēra prototipā. Frica iecere bija motoru novietot rāmī perpendikulāri braukšanas virzienam, tā panākot, ka kloķvārspta atrodas garenvirzienā. Tāpat bija novietota pārnesumkārba ar tās vārpstām, kuru ar skrūvēm piestiprināja motora blokam. Pa vidu uzstādīja sajūgu. Transmisijas pēdējo posmu, kas savieno pārnesumkārbu un aizmugures riteni, nodrošināja kardāna vārpsta.
Konstruktīvo ideju ziņā BMW nebija vientuļš – tolaik tirgū jau bija divcilindru motori ar horizontālu cilindru novietojumu. Lielbritānijā motociklu ar šķērseniski novietotiem motoriem būvēja ABC, savukārt Beļģijas FN un amerikāņu Pierce piedāvāja modeļus ar kardāna vārpstām. Taču Maksis Frics bija pirmais, kurš, radot R 32, spēja šos risinājumus harmoniski apvienot.
Ar lielu lepnumu BMW savu pirmo motociklu izrādīja 1923. gada 28. septembrī Vācijas motociklu izstādē Berlīnē. Debija notika burtiskā konkurences aplenkumā, jo togad šovā bija pārstāvēti 132 motociklu ražotāji no Vācijas vien, taču reakcija uz BMW unikālo tehnisko piedāvājumu un ārkārtīgi pievilcīgo izskatu bija atzinīga un pozitīva.
Vēl pirms gada beigām R 32 nonāca sērijveida ražošanā, un pirmie eksemplāri klientiem tika piegādāti par 2200 reihsmarkām. Lai arī tobrīd R 32 bija viens no dārgākajiem motocikliem, pirmie tirdzniecības rezultāti bija labi un iedrošinoši.
Starp konkurentiem BMW motocikls izcēlās ne tikai ar veiksmīgu motora un pārnesumkārbas savienojumu, bet arī rāmja konstrukciju, kas īstenota, izmantojot divas paralēlas cauruļu cilpas. Novietots zemu rāmī, plakanais boksermotors pazemināja smaguma centru, bet vēl svarīgāk – nodrošināja labas gaitas īpašības un vadāmību. Lai arī priekšējā riteņa gājiens bija visai īss, lokšņu atsperes tomēr deva amortizējošu efektu.
Piķa melnā krāsa kombinācijā ar balto dekoru noteica jaunus motocikla dizaina un kvalitātes standartus. Taču priekšplānā, protams, bija tehnika, un jau pirmie BMW motociklu īpašnieki apgalvoja, ka redz nepārprotamus ieguvumus no BMW pieredzes ar lidmašīnu motoriem. Tas attiecās gan uz materiālu izvēli – piemēram, virzuļi pirmo reizi tika izgatavoti no alumīnija sakausējuma, gan uz augstajiem funkcionalitātes un uzticamības standartiem, kādi motociklu būvē praktiski nebija redzēti.
Izgatavošanas kvalitāte un uzticamība kļuva par boksermotora panākumu atslēgu. Starp motoru un pārnesumkārbu nebija ķēdes pārvada, savukārt aizmugures ritenis tikai piedzīts bez ķēdes vai siksnas, kas varēja sagādāt problēmas un neērtības. Vārsti un atsperes bija noslēgti un cilindru galvās aizsargāti no netīrumiem. Tas kopā ar slēgtu eļļošanas sitēmu palīdzēja motociklu saglabāt tīru un atviegloja tā apkopi.
Sverot 122 kilogramus (vai 184 kg ar oriģinālo blakusvāģi), 494 cm3 R 32 nebija smags motocikls, un 8,4 ZS motors tam ļāva sasniegt iespaidīgu 95 km/h ātrumu. R 32 nebija tālaika ātrākais motocikls, taču pietiekami ātrs, lai pārliecinoši turētos starp konkurentiem. Galu galā tolaik ceļi nebija tas pats, kas modernās šosejas, aizmugures piekares lomu nācās uzņemties atsperotam sēdeklim, un tehniskai uzticamībai braucēju acīs bija nesalīdzināmi lielāka nozīme nekā maksimālajam ātrumam. Arī degvielas ekonomijai, īpaši auļojošas inflācijas laikos, bija liela vērtība, un fakts, ka R 32 uz 100 kilometriem ceļa patērēja vien aptuveni 3 litrus benzīna, bija svarīgs faktors.
Panākumi sacīkšu trasēs vienmēr bijis viens no labākajiem (vai visvairāk izbaudītais?) veidiem, kā popularizēt gan motobraukšanu vispār, gan jaunas markas ienākšanu tirgū. Rūdolfs Šleihers, jauns BMW inženieris, apzinoties sporta nozīmi, bija pirmais, kurš pēc darba pabeigšanas pie sērijveida motocikla pēdējām detaļām rosināja domāt par sacīkšu ambīcijām. 1924. gada 2. februārī viņš piedalījās Mitenvaldes kalnābraukšanas sacensībās (Mittenwalder Steig Hill-Climb Race) un, uzstādot laika rekordu, kļuva par uzvarētāju – pirmo BMW garajā sporta sasniegumu vēsturē.
Izmantojot alumīnija sakausējuma cilindru galvas, ko uzkonstruēja un izgatavoja Šleihers, augšējo vārstu novietojumu un vākus, kas aizsargāja gāzu sadales mehānismu, 1924. gada 18. maijā uz starta Štutgartes Zolitūdringā stājās trīs BMW rūpnīcas braucēji un visi trīs – dažādās klasēs – izcīnīja uzvaras. Uzvarot vēl citās nozīmīgās Vācijas sacensībās un Francim Bīberam mājās pārvedot pirmo čempiona titulu, BMW ieguva sportā vadošās kompānijas reputāciju jau pirmajā motociklu ražošanas gadā. Nākamajos gados gan rūpnīcas sportisti, gan privāti braucēji no Minhenes kļuva par dominējošo spēku Vācijas motosportā.
Foto: Izmēģinājumu braucējs Rūdijs Reihs uz BMW R 32. Pievērsiet uzmanību, ka bāka pat vēl nav nokrāsota.
Neraugoties uz laiku, kas šķir R 32 ražošanas gadus un mūsdienas, muzejos un privātās kolekcijās visā pasaulē saglabājies liels R 32 skaits. Tā divi zīmīgākie tehniskie risinājumi – šķērsām uzstādīts boksermotors un kardāna vārpsta – līdz šai baltai dienai ir divas svarīgākās BMW motociklu iezīmes. Laikā no 1923. līdz 1926. gadam neliela Minhenes rūpnīcas komanda izgatavoja 3090 R 32 eksemplāru. Inovācija, kvalitāte un tehniskā uzticamība bija visu pamatu pamats, un tāds tas BMW ražotajiem motocikliem ir joprojām…