BMW Latvija - BMW Zagato Coupe

(11.06.2012.)


Cernobbio.
Concorso d’Eleganza Villa d’Este 2012. gadā vēlreiz uzņems satriecošu pasaules pirmizrādi, tādējādi nostiprinot nozarē vadošo autobūvētāju pulcēšanas tradīcijas. Šajā pirmizrādē būs redzams pazīstamā Milānas virsbūvju izgatavotāja Zagato un BMW unikālās sadarbības rezultāts: BMW Zagato Coupé.

Pateicoties ciešajai sadarbībai, Zagato ir izstrādājis pievilcīgu un emocionāli saistošu Coupé, kas atbilst smalkākajām automobiļu apdares tradīcijām. BMW Zagato Coupé iemieso aizrautību ar automobiļiem, kas apvieno divu uzņēmumu DNS nebijušā un atšķirīgā veselumā. Šis unikālais modelis ir daudzu smalka meistardarba stundu rezultāts un iedveš jaunu elpu virsbūvju ražošanas tradīcijās.

Grūti iedomāties piemērotāku pasākumu jaunā automobiļa prezentācijai par Concorso d’Eleganza Villa d'Este, kas ir viens no ekskluzīvākajiem notikumiem klasisko automobiļu un motociklu pasaulē. Komo ezera krastos apskatāmie automobiļi ir rūpīgi izvēlēti, dalībnieku skaits ierobežots un apkārtnei vienkārši nav līdzinieku. Concorso aizsākās kā virsbūvju izgatavotāju pulcēšanās, lai parādītu unikālus, ar rokām gatavotus izstrādājumus – BMW Zagato Coupé ievēro šo tradīciju.

Izstrādāts ceļam.
Abi partneri vienojušies par reālistisku un praktisku BMW Zagato Coupé izstrādes pieeju. “Zagato vienmēr ir izgatavojis braukšanai gatavus automobiļus, ar kuriem jaunie īpašnieki var doties ceļā vai sacīkšu trasē bez sarežģītas pielāgošanas – arī BMW Zagato Coupé atbilst šim formulējumam,” saka dr. Andrea Zagato, kurš pārstāv jau trešo savas ģimenes paaudzi uzņēmuma vadībā. Tādēļ automobilis tiek reģistrēts ceļu satiksmei un atbilst likuma normām visā pasaulē. “Ir nosacīti viegli izgatavot dizaina projektu, kas nav paredzēts lietošanai uz ceļa. Ja nav nepieciešams ievērot trieciendrošības vai gājēju aizsardzības prasības, paveras dažādas jaunas dizaina izstrādes iespējas,” viņš piebilst. "Lielākais izaicinājums ir izmantot konceptauto emocionālo pievilcību, izgatavojot ceļu satiksmei reģistrētu automobili. Domājam, ka mums tas ir izdevies BMW Zagato Coupé.” Jaunais ražojums BMW izmēģinājumu trases pārbaudījumos jau ir parādījis izcilu sniegumu ar lielu ātrumu.

Abiem partneriem ir bagātīgs mantojums, un tos vieno vairāk nekā 80 gadus ilga aizrautība ar automobiļiem. Turklāt Adrians van Hoidonks [Adrian van Hooydonk], BMW Group Design vecākais viceprezidents, un Andrea Zagato jau izsenis apbrīno viens otra darbu; Zagato ieguva prestižo Concorso d'Eleganza Design balvu gan 2010., gan 2011. gadā. Tomēr šīs sadarbības pamatā ir savstarpēja cieņa.

Zagato galvenais dizainers Norihiko Harada un van Hoidonks jau sen ir draugi, tādēļ, kad Andrē Zagato piedāvāja sadarbību, nepagāja ilgs laiks, līdz tika pieņemts lēmums Zagato izgatavot automobili, kas iemieso abu uzņēmumu aizrautību ar automobiļiem.

BMW un itāliešu dizains.
1939. gadā tika izstrādāts pirmais BMW sporta automobilis ar itāļu īpaši izgatavoto virsbūvi – uz BMW 328 balstīts Coupé nākamajai sacīkšu sezonai, un tieši Mille Miglia (kur plūca laurus 1940. gadā). BMW atgriezās Milānā 1954. gadā, lai no Renco Rivoltas [Renzo Rivolta], ISO dibinātāja, nopirktu rasējumus, licenci un rīkus, kas nepieciešami leģendārā Isetta ražošanai.

Gandrīz sešdesmit gadus vēlāk BMW radās iespēja atjaunot saikni ar Rivoltu ģimeni. Marella Rivolta, Andrea Zagato sieva, ir Zagato mākslinieciskā direktore un atbild par BMW Coupé Zagato apdari un krāsām.

Itāļu dizaineri izstrādāja arī pievilcīgo BMW 3200 Michelotti Vignale (1959), BMW 700 (1959), BMW 3200 CS Bertone (1962) un BMW M1 (1978) dizainu – šie automobiļi līdz pat mūsu dienām ir saglabājuši dizaina ikonu statusu.

BMW Zagato Coupé aizsāk BMW un itāliešu dizaineru sadarbības jaunu nodaļu. Kopš agrīnās sadarbības laikiem daudz kas ir mainījies, tomēr ar jaunu darba metožu ieviešanu, piemēram, digitālo skicēšanu, Photoshop un CAD/CAS rīki paver pilnīgi jauna darba veida iespējas. Neskatoties uz pieejamo dizaina rīku attīstību, procesā būtiska nozīme joprojām ir cilvēku faktoram. "Strādāt ar Zagato bija fantastiska pieredze. Tas bija ļoti vērtīgi – izstrādāt automobili kopā ar cilvēkiem, ar kuriem mūs vieno izpratne par labu dizainu un aizrautība ar automobiļiem,” skaidro Karims Habibs [Karim Habib], BMW Automobiles dizaina direktors. “Automobilis ir tik īpašs, pateicoties atvērtam un konstruktīvam dialogam ar Zagato, viņu pieredzei, meistarībai un nepārspējamai formas izjūtai. Visas šīs veltes ir iemiesotas BMW Zagato Coupé.”

BMW Zagato Coupé virsbūve pilnībā ir izgatavota ar rokām. Tāpat kā senāk, jaunais apvalks ir pielāgots automobiļa mehāniskajai arhitektūrai, ievērojot tās līnijas un vienlaikus radot telpu ar plašuma sajūtu. Zagato speciālisti veltījuši daudzas stundas, ar rokām apstrādājot alumīnija lokšņu metālu un pedantiski to veidojot, lai piešķirtu automobilim unikālo formu.

Dizains – BMW ar Zagato acīm.
BMW Zagato Coupé ir auto entuziastu sadarbības auglis – BMW ar Zagato acīm. Tas ir redzams automobiļa dizainā: abu uzņēmumu raksturīgākās dizaina iezīmes apvienojas, veidojot pievilcīgu Coupé labākajās Zagato tradīcijās. Automobiļa izstrādes vadlīnijas bija skaidri definētas jau no paša sākuma: BMW Zagato Coupé jābūt “Vmax koncepcijai”, ceļu satiksmei reģistrētam, aerodinamiski uzlabotam automobilim, kas spēj sasniegt lielu ātrumu, vienlaikus atbilstot visām likumu normām un trieciendrošības prasībām – automobilim, kas ir gatavs braukšanai un nespēj vien sagaidīt, kad dosies ceļā.

Jau BMW Zagato Coupé proporcijas sola pavisam īpašu braukšanas pieredzi. Ārkārtīgi garais dzinēja pārsegs, tālu uz aizmuguri atvirzītā stiklotā daļa, dubultais izliektais jumts un Kamm aizmugurējā daļa ataino automobiļa dinamisko fokusu tikai Coupé iespējamā veidā. Laidenā jumta līnija saplūst ar kompaktu, spēcīgu aizmugurējo daļu, kur automobiļa jauda tiek novadīta uz ceļu. Tā skulpturālā un vizuāli aizraujošā virsmas apstrāde ir Zagato firmas zīme un piešķir BMW Zagato Coupé izteiksmīgu un tūliņ atpazīstamu personību. No otras puses, virsmas apstrādē nepārprotami redzama BMW ietekme. Automobiļa dinamiskajā siluetā precīzo līniju spēcīgais izliekums ir virzīts uz aizmugurējo daļu. Pievilcīgi reljefā virsbūve izceļ BMW Zagato Coupé sportisko apliecinājumu.

Pārsteidzoša priekšdaļa.
BMW Zagato Coupé priekšdaļa ir izteikti trīsdimensionāla, ļoti plata, un to raksturo spēcīgas kontūras. Dinamiski uz priekšu virzītā priekšdaļa izteiksmīgi izliecas lejup uz ceļu un piešķir automobilim apņēmīgu mērķtiecību – kā sacīkšu trasē. Satriecoša klasiskā BMW tēla interpretācija – divi apaļi priekšējie lukturi, elipsveida radiatora režģis un BMW logotips – BMW Zagato Coupé nepārprotami ir BMW. Šie ārkārtīgi zemie elementi, kas izceļ platumu, piešķir priekšdaļai nenoliedzami sportisku izskatu.

Dubultais izliektais (“doppia gobba”) jumts ne tikai nodrošina vairāk vietas galvai, sacīkšu trasē uzvelkot ķiveri, bet arī uzlabo automobiļa aerodinamiku un palielina jumta vērpes noturību. Šis dizains ir gandrīz katra Zagato jumtam.

Skatoties zemāk par dzinēja pārsegu, BMW Zagato Coupé priekšējie lukturi mērķtiecīgi fokusējas uz priekšā esošo ceļu un izceļ automobiļa uz vadītāju orientēto raksturu un liela ātruma potenciālu. Zemu starp priekšējiem lukturiem atrodas Zagato BMW radiatora režģa interpretācija: matēto ietvaru ir iedvesmojušas Bakminstera Fullera [Buckminster Fuller] ģeodēziskās struktūras, bet režģis īpaši izceļas, pateicoties neskaitāmajiem, nelielajiem matētajiem Zagato “z” burtiem, kas aizpilda elipsveida režģi. Skatoties no priekšpuses, "z" burti šķietami plūst pa elipsveida režģi. Tuvāk ir skaidri redzams, ka tie ir izceļas uz astoņstūros izvietotiem tumšiem "z". Mirdzošā hroma "z" tiek izmantoti tikai redzamajā astoņstūru pusē. Šis izkārtojums piešķir elipsveida režģiem lielāku dziļumu un rada izsmalcinātāku priekšējās daļas izskatu.

Priekšējā spoilera dizains novada skatienu uz riteņiem un automobiļa spēcīgo pozu. Plašie gaisa savācēji piešķir automobiļa priekšdaļai zemu novietotus akcentus, to dinamiskā forma un izmērs liecina par dzinēja jaudu, kas slēpjas zem pārsega.

Dinamiski, spēcīgi sāni.
No sāna BMW Zagato Coupé ataino Zagato raksturīgo precīzi pielāgoto, skaidri noteikto vizuālās masas sadalījumu, kas apvienojas ar pazīstamo BMW dizaina valodu un virsmas apstrādi. Coupé dizainam bija jāizstrādā arī jauna jumta līnija, kas ar iespaidīgu plūdumu un dinamisku aizrautību izceļ automobiļa potenciālu.

Garais, izteiksmīgais dzinēja pārsegs atvirza stikloto daļu tālu uz aizmuguri, tādējādi vizuāli akcentējot automobiļa aizmugurējo daļu Zagato raksturīgā divvietīga automobiļa stilā. Zagato ietekmē aizmugures slīpums ir gandrīz vertikāls, kas ievērojami uzlabo aerodinamiku. Savukārt sānos izmantotas klasiskās BMW Roadster līnijas, tām piešķirts papildu nostiepums, pagarinot līdz spēcīgajai aizmugures daļai ar pievilcīgu gurnu izliekumu. Saistošā līniju saspēle pievērš uzmanību aizmugurējiem riteņiem un automobiļa aizmugurējo riteņu piedziņas konfigurācijai. Spēcīgo aizmugurējo riteņu arku izliekumu pārņem un turpina spoileris, akcentējot visas aizmugurējās daļas papildu dinamisko impulsu.

Sānu gaisa savācējos izmantota dzinēja pārsega gaisa savācēju forma, piešķirot to dinamisko raksturu arī sānu daļai. Zem sānu atverēm sudraba “z” atgādina par BMW un Zagato sadarbību. Viegli nobīdīts aiz sudraba “z”, pieskaņots iespiedums nodrošina lielāku dziļumu un trīsdimensiju efektu. Divi "z" gaisa savācējos un BMW emblēmas ir vienīgie BMW Zagato Coupé mirdzoša hroma elementi.

Vēl viena Zagato raksturīga dizaina tēma ir īpaši izstrādātā krusteniskā pāreja no sānu logiem un aizmugurējo logu. Sānu logu ietvaru apakšējā daļa dramatiski sliecas uz aizmuguri, pagarinot aizmugurējā loga augšējo robežu. Tādējādi šis raksturīgais dizaina elements saista sānus un aizmuguri caur vidusstatni, nodrošinot harmonisku dažādu automobiļa daļu savienojumu. Šis BMW Zagato Coupé dizaina aspekts ir īpaši pievilcīgs, skatoties no augšas.

Kopējais mantojums.
Gan BMW, gan Zagato ir pazīstami ar to, ka smēlušies iedvesmu profesora Kamma aerodinamiskas aizmugurējās daļas pētījumos. 1940. gada BMW 328 Kamm Coupé, tāpat kā Alfa SZ un TZ, bija tipisks Kamm aizmugurējās daļas (K-tail) izkārtojums. Šis risinājums Itālijā kļuva slavens ar “Coda Tronca” virsbūvēm, ko Zagato testēja sešdesmito gadu sākumā.

Kamm Effect ir daļa no funkcionālas dizaina pieejas, kas tiecas uz aerodinamisku efektivitāti. Atbilstoši tam CX var būt zemāks, vienlaikus saglabājot kompakto izmēru. Kamm aizmugurējās daļas dizains nodrošina mazāku vēja pretestību, neveidojot ļoti izstieptu "krītošu" aizmugurējās daļas formu.

BMW Zagato Coupé nav nepieciešams piestiprināta vai mobila aizmugurējā spārna atbalsts, jo tā aizmugures aerodinamika ir ļoti efektīva.

Spēcīga aizmugure.
Izteiksmīgā aizmugure nodrošina visskaidrāko Zagato ietekmes pierādījumu. Gandrīz bez savienojumiem izstrādātā aizmugure veido izsmalcinātu figūru, atstājot viengabalainības iespaidu. Nekas nepārtrauc aizmugures virsmu plūdumu un spēcīgo formu. Vienlaikus tas nodrošina arī apliecinājumu rūpīgam roku darbam, kas izmantots automobiļa izgatavošanā, un Zagato pieredzei virsmu un formu manipulācijā, kas izmantotas automobiļa dizainā uzņēmuma studijā.

Kopumā BMW Zagato Coupé aizmugure ir ļoti plata un zema, tās jaudīgā, izteiksmīgā forma un mērķtiecīgā dizaina valoda nodrošina automobilim pārliecinātu stāju uz ceļa.

Visizteiksmīgākā aizmugures iezīme ir caurspīdīgais augšējās daļas panelis, kas pazīstams jau no citiem Zagato ražojumiem. Vizuāli tas ir sadalīts trīs daļās – plašās stikla virsmas skatam atklāj gaismas un salonu. To tumšais tonējums piešķir BMW Zagato Coupé vēl sportiskāku izskatu. Izliektais stienis ar Zagato preču zīmi sadala virsmu un piešķir automobilim lielāka platuma iespaidu. Līdzīgi tonēto aizmugures logu var atvērt, lai piekļūtu aizmugures bagāžas nodalījumam.

Izvirzītais aizmugures buferis sliecas uz leju, kur novietots plašs difuzors. Difuzors tiecas tālu uz sāniem, nodrošinot efektīvu kontrastu stiklu sadalošajam stienim un piešķirot aizmugurei ārkārtīgi plašu un sportisku izskatu. Matētās apdares apmales akcentē difuzora formu, pievērš uzmanību riteņiem un izceļ BMW Zagato Coupé spēcīgo stāju. Vēl vienu akcentu veido aizmugurē uz sāniem novietotie izpūtēji – to matētā apdare lieliski papildina aizmugures pārdomāto stilu.

Apskats un informācija.
Unikālais BMW Zagato Coupé raksturs ir atspoguļots pat smalkākajās detaļās. 19 collu vieglmetāla diski ar klasiski sportisku piecu spieķu dizainu atgādina propelleri, kas ir smalks mājiens uz abu uzņēmumu izcelsmi. Jo gan BMW, gan Zagato dibinātājs Ugo Zagato automobiļu ražošanā nonāca ar aviācijas starpniecību. To pievilcīgā matētā apdare no sāna piešķir automobilim papildu valdzinājumu.

Ļoti īpašs BMW Zagato Coupé akcents ir tā krāsojums. Ekskluzīvā virsbūves krāsa Rosso Vivace – izteiksmīgs, sarkans tonis – iedveš dzīvību BMW Zagato Coupé virsmām un formām. Atkarībā no apgaismojuma krāsu spektrs variē no gandrīz melnas līdz pat mirdzoši sarkanai. Krāsas dziļumu un mirdzumu nodrošina sarežģīta krāsas uzklāšanas tehnoloģija. Vispirms tiek klāts gruntējums – melns slānis ar mirdzošu metāliskas sudraba krāsas pārklājumu. Tad tiek klāti seši īpaši plāni ekskluzīvi izstrādāta sarkana toņa slāņi, kas rada šo unikālo efektu. Visbeidzot krāsojumu pilnveido divi noslēdzoši krāsas slāņi.

Izsmalcināta salona apdare.
Salonam ir skaidra struktūra ierastajā BMW stilā, kas aicina pieredzējušu vadītāju uzlikt ķiveri. Šo raksturu izmantojuši Zagato dizaineri, papildus to izceļot ar ekskluzīvu krāsu un materiālu koncepciju. Izsmalcināti materiāli un augstas kvalitātes detaļas nodrošina īpaši modernu salona sportiskā rakstura un orientācijas uz vadītāju atainojumu.

"Horizontālās līnijas" dizaina tēma ir redzama arī bagāžas nodalījumā, jo tam ir divi pelēkā toņi un sarkani akcenti. Līnijas norāda uz dubulto, izliekto jumta formu. Divi ekskluzīvi piederumi – cepures soma un ceļojumu soma – ideāli papildina Zagato krāsu un materiālu uzlabojumus. Arī ceļojumu soma atveido dubultā, izliektā jumta formu un saglabā savas apaļās līnijas pat tad, kad ir tukša.

Zagato – virsbūvju izgatavotājs ar senām tradīcijām.
Zagato, ko 1919. gadā dibināja Ugo Zagato, ir vienīgais neatkarīgais automobiļu virsbūvju ražotājs. No pašiem pirmsākumiem Zagato saviem ražojumiem izmanto minimālistisku un vienkāršu pieeju atbilstoši Milānas dizaina tradīcijām. Apjomam ir lielāka nozīme nekā detaļām, daļēji ņemot vērā tehniskus apsvērumus. Virsbūvju dizaineris Ugo Zagato amatu apguvis – līdz ar citām nozarēm – aviācijā, kur galvenā nozīme ir aerodinamikai un vieglai konstrukcijai. Zagato precīzi izmantoja šos principus automobiļu konstrukcijās un drīz svinēja sacīkšu uzvaru sēriju kā Alfa Romeo virsbūvju ražošanas partneris. Aerodinamikas un vieglas konstrukcijas “nepieciešamais skaistums” kļuva par dizaina principu, kas joprojām nosaka katra Zagato formu. Par vēl vienu Zagato tradīciju kļuva galvenās uzmanības vēršana uz divvietīgiem Coupé, ko veido tikai nepieciešamākie komponenti – liekot pamatu "nesabojātai" braukšanas pieredzei.

Šodien, Andrea Zagato pārstāvot trešo ģimenes paaudzi Zagato vadībā, uzņēmums sevi raksturo kā dizaina studija, kas ar vismodernāko tehnoloģiju precizitāti virsbūvju ražošanā apvieno emocijas un roku darbu.  Zagato ievēro virsbūvju ražošanas tradīcijas, izstrādājot tikai automobiļa karkasu un neiesaistoties mehānikā. Uzņēmums ne tikai pārņem lielu automobiļu ražotāju dizaina procesus, bet arī sadarbojas ar attiecīgajām dizaineru darba grupām. Tādējādi gadu gaitā ir izstrādātas vairāk nekā 200 Vmax koncepcijas, īpaši izlaidumi un mikrosērijas, ko augstu vērtē lietpratēji un kolekcionāri visā pasaulē. Visi Zagato automobiļi nu ir kolekciju ražojumi, kuru vērtība daudzas reizes pārsniedz īpašnieku sākotnēji samaksāto cenu.


Lai uzzinātu vairāk, lūdzu, sazinieties:

BMW Group korporatīvās un vadības lietas
Tehnoloģiju komunikācijas

Manfreds Grunerts [Manfred Grunert]
Mantojuma un braukšanas pieredzes pārstāvis
Tālr.: +49-89-382-27797
mailto: Manfred.Grunert@bmw.de
Internetā: www.press.bmw.de

BMW Group
BMW Group ir viens no panākumiem bagātākajiem automobiļu un motociklu ražotājiem pasaulē. Tam pieder zīmoli BMW, MINI, Husqvarna Motorcycles un Rolls-Royce. BMW Group kā pasaules mēroga uzņēmumam pieder 29 ražotnes un montāžas rūpnīcas 14 valstīs, un tā ir izveidojusi vispasaules tirdzniecības tīklu vairāk nekā 140 valstīs.