Auto Asociācija ir veikusi apdrošināšanas sabiedrību darbības novērtēšanu, anonīmi aptaujājot autorizēto un neatkarīgo virsbūvju remonta uzņēmumu pārstāvjus, kuru darbs ikdienā ir tieši saistīts ar apdrošināšanas sabiedrībām un kuri nodrošina apdrošināšanas sabiedrību klientu transportlīdzekļu remontu. Šogad bija mērķis ne tikai noskaidrot labāko, bet arī paskatīties patiesībai acīs un uzzināt kuri ir tie, ar ko ciešākajiem sadarbības partneriem – autoservisiem – iet visgrūtāk.
Izvēloties apdrošināšanas kompāniju sava automobiļa apdrošināšanai, parasti pircējs salīdzina apdrošināšanas kompānijas piedāvāto segumu (pašrisks, apdrošināšanas summa u.c.), noteikumus un cenu. Parasti netiek domāts par to, kā būs tad, ja kaut kas notiks un automobilis būs jāremontē. Skaidrs, ka visi sola labu pieredzi, ātru remonta izmaksu saskaņošanu un augstu kvalitāti, bet nav iespēja salīdzināt objektīvi to, cik viegli sadarboties būs brīdī, kad apdrošināšanas kompānijai radīsies nepieciešamība veikt izmaksu un atgriezt auto uz ceļa pēc negadījuma. Var jautāt draugiem vai darba kolēģiem, bet tie varēs pastāstīt tikai par tādu sadarbību, kad viss rit labi, jo nav bijuši negadījumi, kad apdrošināšanas kompānija veiktu izmaksas viņiem. Iespējams, ka kādam būs arī remonta pieredze, bet tad tā visticamāk būs tikai ar vienu konkrētu apdrošināšanas kompāniju un nebūs pietiekami plašs skatījums uz tirgu kopumā.
Aptaujā tika vērtētas 10 Latvijas apdrošināšanas sabiedrības, kuras nosedz 99% no automobiļu apdrošināšanas tirgus valstī. No autoservisu puses kā labākais sadarbības partneris šogad tika atzīta BTA Baltic Insurance Company AAS. Tā saņēma visvairāk respondentu balsu jautājumos par pozitīvo pieredzi un praktiski vispār netika pieminēta atbildēs uz neērtajiem jautājumiem, kuru mērķis bija noskaidrot apdrošināšanas kompānijas, ar kurām ir grūtāk sadarboties automobiļu remontētājiem. BTA Baltic Insurance Company virsbūves remontu uzņēmumi jau 2015. gada aptaujā novērtēja ievērojami labāk salīdzinājumā ar 2014. gada rezultātiem, un tad tā atradās topa otrajā vietā. Tagad ir redzams, ka izaugsme ar to nav apstājusies.
Šoreiz uzdevām jautājumus ne tikai, lai noskaidrotu labāko sadarbības partneri, bet arī lai izkristalizētos problemātiskākās apdrošināšanas kompānijas. Tās ir kompānijas, kas apdrošināšanas gadījumā ievērojami vairāk nekā citas cenšas ierobežot klienta brīvu servisa izvēli, samazina remonta izmaksu tāmi bez pamatojuma, neakceptē servisa uzstādīto rezerves daļu cenas un piegādātājus, vilcinās ar tāmju apstiprināšanu un rēķinu apmaksu, uzspiež izmantot zemas kvalitātes, nezināmas izcelsmes virsbūves detaļas, pēc servisa tāmes sastādīšanas klientu cenšas nosūtīt uz citu servisu, paši iesaka lietotu detaļu piegādātājus tādām detaļām, kas ir viegli demontējamas, piemēram, lukturi, spoguļi, parokšanās sensori u.c. rezerves daļas. Rezultātus apkopojot, secinām, ka ar sešām no desmit aptaujā iekļautajām apdrošināšanas kompānijām respondenti kopumā sastrādāties var vairāk vai mazāk viegli. BTA Baltic Insurance Company AAS, Swedbank P&C Insurance AS Latvijas filiāle, ERGO Insurance SE Latvijas filiāle, If P&C Insurance AS Latvijas filiāle, Seesam Insurance AS Latvijas filiāle, Gjensidige ADB Latvijas filiāle ir tās apdrošināšanas kompānijas, ar kurām autoservisiem sadarbība ir uzskatāma par ļoti labu vai labu. Iepriekš minētās apdrošināšanas sabiedrības 87-92% gadījumos novērtētas kā labākie sadarbības partneri. Piemēram, par BTA Baltic Insurance Company AAS neviens respondents nav norādījis, ka tiktu vilcināta vai kavēta rēķinu apmaksa. BTA Baltic Insurance Company AAS būtu uzrādījusi vēl ievērojami labāku rezultātu, ja neierobežotu klienta brīvu servisa izvēli. 20% respondentu šo “netikumu” saista ar BTA Baltic Insurance Company AAS. AAS "BTA Baltic Insurance Company" valdes loceklis Oskars Hartmanis: “Pieejamība, uzticama pakalpojumu kvalitāte un cilvēciska attieksme pret katru klientu – šie trīs pīlāri ir galvenie, uz kuriem balstās mūsu uzņēmuma darbība. Esam izvirzījuši sev augstas prasības, lai klientiem, sadarbības partneriem, kā arī auto servisiem mēs būtu maksimāli ātri sasniedzami. Klienti var ar mums sazināties sev ērtā veidā 24 stundas diennaktī gan zvanot, gan izmantojot mobilās lietotnes WhatsApp, Skype, Viber. Saņemot klientu zvanus, 99% ienākušo atlīdzību reģistrējam zvana laikā un par vairāk nekā 30% pieteikto atlīdzību pieņemam lēmumu sarunas laikā.”
Baltijas Apdrošināšanas Nams AAS, InterRisk Vienna Insurance Group AAS, Compensa Vienna Insurance Group ADB Latvijas filiāle ir tās kompānijas, kas nav izveidojušas ērtu datu apmaiņas sistēmu ar autoservisiem, neizvirza autoservisiem kvalitātes prasības un aktīvi nekontrolē, vai autoserviss ievēro automobiļa remonta tehnoloģijas. Vispārsteidzošākais ir fakts, ka tikai trim apdrošināšanas kompānijām interesē uzstādīto rezerves daļu kvalitāte – Balta, BTA un IF P&C. Pārējie apdrošinātāji vai nu naivi uzticas saviem sadarbības partneriem vai arī lieki nevēlas sastresot partnerus ar kvalitātes kontroli, jo vēlāk tas var atsaukties nākamajās tāmēs ar pieaugošu rezerves daļu cenu. Ļoti interesanti rezultāti ir AAS Balta, kas respondentu vidū ir izpelnījusies rekordzemu vērtējumu jautājumā par servisa piedāvāto rezerves daļu akceptēšanu. 86% respondentu ir apstiprinājuši, ka šī apdrošināšanas kompānija neakceptē servisa piedāvātās rezerves daļas cenas, bet rekomendē savus piegādātājus. Tas sarežģī servisam rezerves daļu loģistiku, apmaksu, ja šie piegādātāji nav partneri konkrētajam autoservisam rezerves daļu piegādē, kā arī apgrūtina pašu remonta procesu. Tomēr tajā pašā laikā Balta uzrāda augstu rezultātu jautājumā par ērtāko datu apmaiņu ar autoservisu un ir viena no retajām apdrošināšanas kompānijām, kas uzstāda augstas remonta kvalitātes prasības, pieprasa ievērot automobiļa remonta tehnoloģiju, kā arī visbiežāk pārbauda uzstādīto rezerves daļu kvalitāti.
No šī gada 1. janvāra mainījās OCTA skaidras naudas izmaksas aprēķina metodika, kas negadījumā cietušā spēkrata īpašnieku motivē automobili remontēt, nevis saņemt skaidras naudas atlīdzību. Pēc šīm izmaiņām ir ievērojami samazinājusies skaidras naudas izmaksa, jo automobiļa saimnieks izvēlas remontēt automobili servisā, nevis izņemt skaidru naudu aptuveni 55% apmērā no tāmes kopsummas un remontēt paša spēkiem. Šo izmaiņu rezultātā par 8% palielinājies to klientu skaits, kas skaidras naudas izmaksas vietā izvēlas automobili remontēt. Šādas izmaiņas ir attaisnojušās - klients iegūst saremontētu un ceļu satiksmei drošu automobili, tiek veicināta uzņēmējdarbība un nodokļu nomaksa.
Šī gada 28. septembrī BTA Baltic Insurance Company paziņoja, ka 19. septembrī tika pieņemts lēmums par reorganizāciju, kuras rezultātā kompānijai BTA tiks pievienota InterRisk Vienna Insurance Group, kas ir bijušais “Baltikums”. Pēc aptaujas rezultātiem šīs divas kompānijas ir kardināli atšķirīgi tirgus dalībnieki – viens ir izpelnījies sadarbības partneru atzinību, kamēr otrs ir saņēmis vairāk nekā 47% respondentu negatīvu vērtējumu. Domājams, ka pēc reorganizācijas un InterRisk pievinošanas BTA, uzņēmuma kopējā politika būs BTA iepriekš īstenotā uzņēmuma pārvaldība un augstā klientu apkalpošanas kultūra. Oskars Hartmanis: “Uzņēmumā esam ieviesuši vienotas informācijas tehnoloģijas sistēmas, kas BTA darbiniekiem ļauj ātri un ērti komunicēt ar mūsu sadarbības partneriem. Pievienojot apdrošināšanas sabiedrību InterRisk, nodrošināsim, lai jaunie klienti tiktu apkalpoti atbilstoši BTA izvirzītajiem standartiem un filozofijai.”