Nākotnes mobilitātes iespējas sasniegušas Rīgu

(06.07.2017.)

Attīstītajās Eiropas pilsētās ierasts mobilitātes veids, ko jau 3 gadus mūsu kaimiņi lietuvieši var baudīt Viļņā un Kauņā, beidzot ir sasniedzis arī Rīgu. Vietējie uzņēmēji ir atraduši risinājumu, kā piedāvāt īstermiņa auto īri jeb „carsharing” Rīgā. Uzņēmums „Slyfox” ar zīmolu CARGURU ir ienācis tirgū, lai piedāvātu šo inovatīvo pakalpojumu Rīgā.

Piedāvātais pakalpojums ir īstermiņa noma, ko klients var izmantot no pāris minūtēm līdz sev nepieciešamajam laika posmam, ja vien tas ir ekonomiski pamatots un nekļūst dārgāks par klasisku autonomu piedāvājumu īrēt auto uz dienu, nedēļu vai ilgāku laiku. Pakalpojums ir moderns un tam ir virkne priekšrocību salīdzinājumā ar klasisku autonomu – auto rezervācija un nodošana notiek ar aplikācijas palīdzību, auto ir brīvi pieejami pilsētā un nav jādodas uz konkrētu nomas punktu, netiek ieturēts drošības depozīts.

Mēs paši pārliecinājāmies, ka uzsākt lietot pakalpojumu ir viegli – atliek vien lejupielādēt CARGURU aplikāciju un reģistrēties. Reģistrācija un autorizācija ar vadītāja apliecību neaizņem vairāk par piecām minūtēm. Pēc reģistrācijas apstiprināšanas nepieciešams pievienot bankas kartes numuru, no kuras tiks veikta apmaksa par braucieniem. Šīs reģistrācijas formas radītāji ir pierādījuši, ka nekas nav jāsarežģī – viss saprotams un izdarāms bez liekas piepūles. Jāņem vērā, ka reģistrācija ir vienreizējs pasākums un nebūs jāatkārto katru reizi, pirms vēlēsieties braukt ar auto. Tad seko patīkamā daļa – atrast kartē tuvāko auto un doties tā virzienā. Lai būtu pārliecināts, ka auto neaizbrauks, līdz 20 minūtēm pirms brauciena tas ir rezervējams, lai kāds nepasteigtos pirms jums. Protams, ir lietas, ko varētu uzlabot, piemēram, ieviest funkciju „Take me to car”, kas ļautu vieglāk atrast auto. Brīdī, kad sasniegts auto, atliek to atslēgt ar viedtālruņa palīdzību. No atslēgšanas brīža tas darbojas kā klasisks automobilis ar aizdedzes atslēgām, kas atrodamas cimdu nodalījumā. Vienīgais, kas neļauj aizmirst, ka tas ir nomas auto, ir skaitītājs telefonā, kas skaita ceļā pavadīto laiku.

Cik tad tas maksā? 0.27 EUR, 0.05 EUR vai 0.03 EUR? Maksa tiek iekasēta par braucienu un tiek kombinēta no nobrauktajām un nostāvētajām minūtēm. Pamēģināsim gan braukt, gan stāvēt, kas ir klasisks maršruts uzņēmuma darbiniekam līdz klientam un pēc tikšanās atpakaļ uz darba vietu vai Rīgas centrā dzīvojošai mājsaimniecei tālāka lielveikala vai skaistumkopšanas salona apmeklējums otrā Daugavas krastā. Jāsaka gan, ka mēs nedarījām nedz vienu, nedz arī otru, bet braucām pusdienās uz Pārdaugavu un atpakaļ. Braucienā pavadītais laiks – 1 stunda un 26 minūtes, no kurām vismaz pusstunda bija stāvēšana. Šāda brauciena izmaksas ir 15,50 EUR. Vai dārgi? Gan jā, gan nē. Ja tas ir tramvaja maršrutā veicams brauciens, tad ievērojami dārgāk par tramvaja biļeti, bet, ja salīdzinām ar taksometru, tad taksometram „iekāpšanas tarifs” un „laika tarifs” kopā gandrīz sastādītu šo summu, neizkustoties no vietas. Papildus jāņem vērā, ka, lietojot īstermiņa nomas auto, jums tiek dota pilnīga brauciena brīvība un maršruta maiņa. Viena no lielākajām priekšrocībām, lietojot pakalpojumu pilsētas centrā, ir iekļauta stāvvietu apmaksa Rīgas domes apsaimniekotajās stāvvietās. Lietojot privāto automobili izbraucienam, bieži vien par stāvvietu jāsamaksā vairāk nekā par pašu braucienu.

Jautājām idejas autoram Vladimiram Reskājam par to, kā viņš nonācis līdz idejai un kādi ir attīstības plāni tuvākajā laikā.

„Šī ideja pasaulē nav nekas jauns. Esmu bijis Amerikas Savienotajās Valstīs, kur „carsharing” ir ļoti populārs pakalpojums. Padziļināti interesējoties par piedāvāto pakalpojumu, sapratu, ka šāda pilsētas mobilitāte pastarpināti atbrīvo pilsētu no mūžīgi stāvošā autoparka un tajā pašā laikā pilsētas iedzīvotājam piedāvā to mobilitāti, ko sniedz privātais automobilis. Šobrīd esam palaiduši testa režīmā 12 automobiļus, lai iepazīstinātu pilsētas iedzīvotājus ar pakalpojumu un varētu pilnveidot pakalpojumu klāstu, kā arī iegūt lietotāju atsauksmes. Šī brīža tendences liecina, ka interese ir, un vairāki klienti pakalpojumu izmanto atkārtoti. Šovasar plānojam palielināt autoparku līdz 50 automobiļiem un līdz gada beigām sasniegt 100-150 automobiļu parku Rīgā. Šobrīd intensīvi paplašinām pieejamo stāvvietu skaitu, kur iespējams atstāt automobiļus, lai pakalpojums būtu maksimāli ērts patērētājam”, skaidro CARGURU tēvs V. Reskājs.

Vladimirs Reskājs arī uzsver, ka atrast labus sadarbības partnerus ir veiksmīgas uzņēmējdarbības stūrakmens. „Esmu ļoti apmierināts ar uzsākto sadarbību ar Toyota oficiālo pārstāvi A/S „Wess”, kas noticēja idejai un bija ieinteresēti, lai „carsharing” autoparkā būtu pieejamas jaunas Toyota Yaris automašīnas. Nākotnē plānojam papildināt parku arī ar citiem modeļiem, lai patērētājam dotu iespēju izvēlēties tā brīža vajadzībām piemērotāko automobili,” papildina Vladimirs Reskājs.

Šobrīd vienīgais trūkums ir mazais auto izvietojuma blīvums, kas neļauj būt pārliecinātam, ka attiecīgajā brīdī būs pieejams kāds automobilis tuvākajā apkaimē. Kā skaidroja V. Reskājs, viņi paši esot veikuši aprēķinus, ka Rīgas „kapacitāte” ir ap 400-600 automobiļu, lai pakalpojums būtu pieejams un ērts.

Kopš mūsu testa brauciena pagājusi vien nedēļa, bet aplikācija jau ir pilnveidota un uzlabota, piemēram, pievienotas jaunas stāvvietas, tās ir vieglāk atrodamas kartē, kas nozīmē, ka pakalpojuma sniedzējs pilnveido un attīsta pakalpojumu. No savas puses iesakām izmēģināt, lai izbaudītu jauna auto braukšanas sajūtas, kā arī saprastu, kādas ir reālās brauciena izmaksas iecienītajā maršrutā.