2015. gadā Latvijā pirmoreiz reģistrēti 126 automobiļi ar vecumu 30 un vairāk gadi, kas ir par 16 automobiļiem vairāk kā gadu iepriekš un gandrīz divas reizes vairāk kā 2013. gadā, kad tika piereģistrēti 69 šādu cienījamu vecumu sasnieguši automobiļi.
Šie spēkrati ir īpaši ar to, ka 30 gadu vecums ir slieksnis, kad automobilis ir uzskatāms par vēsturisku transportlīdzekli, jo kā zināms, tad ļoti maz automobiļi spēj sasniegt šādu vecumu, jo pirmais īpašnieks to pērk kā pārvietošanās līdzekli, bet tikai pēc gadiem 25-30 šādam automobilim mainās statuss no pārvietošanās līdzekļa uz saudzējamu eksemplāru ar perspektīvu nākotnē. Protams, ka otrais, trešais un n-tais lietotājas, iegādājoties lietotu un jau nobrauktu automobili, pret to attiecas arvien nesaudzīgāk un uztur to nereti tikai braukšanas kārtībā, kas ļauj kvalificēties tehniskajai apskatei, bet neremontē defektus, kas netraucē lietot automobili un to neprasa tehniskajā apskatē. Tas arī ir iemesls, kāpēc tie “trīsdessmitgadnieki”, kas ir saglabājušies cienījamā tehniskā un vizuālā stāvoklī ir pelnījuši atšķirīgu transportlīdzekļa numurzīmi un atvieglojumus ekspluatācijas nodoklim.
Priecē tas, ka arī gados jaunākie 30+ reģistrētie spēkrati ir diezgan eksotiski un svarīgi autobūves vēstures pārstāvji un tikai ļoti reti ir klasiski automobiļi, kā, piemēram, Audi 80, BMW 3-sērija vai VW Passat. Vecākais 2015. gadā piereģistrētais automobilis ir 1930. gada Packard 726, kas ir sasniedzis cienījamu 85 gadu slieksni. 30 un vairāk gadus sasniegušo automobiļu populārākie reģistrētie zīmoli ir Eiropas autoražotāji – Mercedes Benz (26), BMW (12) un VW (12), kam ceturtajā vietā seko FORD zīmols ar deviņiem reģistrētiem automobiļiem, kuri lielākoties ir Amerikas Ford modeļi.
Kā jau pēdējos trīs gadus ierasts Auto Asociācija lūdza Rīgas Motormuzeja galvenā krājuma glabātāja Valda Kļaviņa komentāru par 2015. gadā interesantākajiem reģistrētajiem vēsturiskajiem spēkratiem:
Packard – Super Eight ser. 1705 (ASV, 1939. g.) – Premium klases 8 vietīgs sedans ar R8 cilindru sānu vārstu dzinēju. Brāļi James un William Packard savu pirmo automobili uzbūvēja 1899. gadā, kurš arī tiek uzskatīts par šīs kompānijas dibināšanas gadu. 30-gados pamatā ražoja ekskluzīvus premium klases auto ar R8 cilindru un V12 cilindru dzinējiem, konkurējot ar Cadillac un Lincoln. Šis automobilis ir saglabājies pilnīgi oriģināls, ieskaitot virsbūves krāsojumu un salona tapsējumu. Savā dzīvē tam ir bijuši tikai pāris īpašnieki. Jāatzīmē, ka šādi tik labi saglabāti to gadu eksemplāri mūsdienās ir liels retums.
Oldsmobile – 88 (Kanāda, 1957.g.) – GM filiālē Kanādā 1957.g. aero stilā ražots eksemplārs ar V8 cilindru OHV 6 litru 277 ZS spēcīgu dzinēju. Firma Oldsmobile viena no pirmajām ASV autobūvē 1940. gadā kā papildu aprīkojumu piedāvāja – automātisko pārnesumu kārbu (Hydra – Matyc). Kopš 50. gadu sākuma tām uzstāda jaudīgus V8 cilindru dzinējus, kuriem deva prozaisku nosaukumu “Rocket”. Lai gan GM ietvaros virsbūvju izgatavošana bija samērā unificēta, protams, izņemot dekoratīvos stila elementus, šis 1957.gada modelis nedaudz atšķiras, kaut vai, piemēram, ar 3-daļīgo aizmugures stiklu. Automobilis ir labi saglabājies ar oriģinālo krāsojumu un salona apdari, ievests 2015. gadā no Somijas.
VW – Transporter (Vācija, 1966.g.) – Uz slavenā “Keifer” bāzes 50.gadu sākumā VW sāka izlaist kravas un kravas-pasažieru mikroautobusiņu gammu “Transporter” ar vagon tipa virsbūvēm. Šie praktiskie automobiļi ātri iemantoja milzīgu popularitāti to lietotāju vidū, ne tikai Vācijā, bet visā pasaulē un šodien jau tas kļuvis par vienu no lielākajiem pasaules kulta automobiļiem. Busiņš nokomplektēts ar aizmugurē novietotu 1,6 litru gaisa dzeses 4 cilindru boksera tipa dzinēju. 2015. gadā tam veica pilnu restaurāciju un šobrīd Latvijā tas ir pagaidām vienīgais zināmais labā stāvoklī esošais 9-vietīgais busiņš.