2015. gada II pusgadā smagā komerctransporta tirgus turpināja strauju pieaugumu gandrīz dubultojot 2014. gada II pusgadā iespēto. Rezultātā 2015. gads noslēdzās ar ievērojamu 38% pieaugumu un 1468 pirmo reizi reģistrētiem automobiļiem ar pilnu masu lielāku par 3.5t salīdzinājumā ar 1062 pirms gada.
2015. gada pieaugums ir ievērojams un tas, nenoliedzami, ir ļoti pozitīvs signāls. Tomēr paskatoties uz iepriekšējo gadu datiem, redzam, ka šādi pārdošanas dati komerctransporta segmentam ir ļāvuši atgriezties vien pie 2013. gada apjomiem, bet joprojām atpaliekot no 2012. gada 1605 vienībām, gan arī no 2011. gada 1520 reģistrētiem jauniem auto. Ja 2014. gadā bija bažas par krīzes otro vilni smagā komerctransporta tirgū, tad 2015. gada dati, ļauj būt stipri optimistiskākiem. Latvijā tradicionāli toni šajā tirgū nosaka automobiļi ar pilnu masu lielāku par 16t, kas veido līdz pat 94% no visa tirgus. Šis segments ir piedzīvojis stabilu izaugsmi visa gada laikā vien dažos mēnešos reģistrācijām nokrītot zem 100 vienību sliekšņa. Lielajā segmentā līdz šim ir izteikti dominējuši divi Skandināvu zīmoli, pa vienam vācu un holandiešu zīmolam attiecīgi Volvo, Scania, Mercedes-Benz un DAF. Pagājušajā gadā izmaiņas ir skarušas pirmo trijnieku. Volvo ir izdevies saglabāt izteiktas līderpozīcijas, uz otro vietu paceļoties Mercedes-Benz, uz trešo vietu noslīdot Scania, bet DAF izkrītot no pirmā trijnieka. Vislielākā izaugsme ir bijusi Mercedes ar 274% pieaugumu salīdzinājumā ar 2014. gadu. 2015. gadā ir notikusi arī vēl tirgus koncentrācija, Top 3 zīmoliem ieņemot 88% tirgus daļu salīdzinājumā ar 73% pirms gada. Top 3 modeļi ir Volvo FH, Mercedes-Benz Actros un Scania R450.
“2015. gads pārvadājumu sektorā Latvijā iezīmējās kā ļoti aktīvs pārvadājumu virzienu transformācijas gads. Nestabilā politekonomiskā situācija Latvijas/ES valstu un Krievijas federācijas starpā, mudināja pārvadātājus pakārtot savu uzņēmējdarbību ņemot vērā šos riska faktorus. Pārvadājumu biznesa specifika Eiropā tad arī diktē to pēc kādām kravas automašīnām veidojas pieprasījums. Kopējā tirgus pieaugums skaidrojams arī ar to, ka pārvadātāji ir pieraduši un pieņēmuši spēles noteikumus, kas tika ieviesti līdz ar Euro 6 emisijas standartu stāšanos spēkā. Kvalitātes, izturības un ekonomiskā izdevīguma ir tās Volvo kravas automašīnu īpašības par kuru patiesumu mūsu klienti ir pārliecinājušies sadarbības 20 gadu laikā. Tieši šī pieredze un spēja pārliecināt arī konkurējošo zīmolu pircējus par labu Volvo zīmolam nenoliedzami palīdz noturēt un kāpināt mūsu tirgus daļu 16t+ segmentā” komentē Andis Kozlovskis, Volvo Truck Latvia, SIA pārdošanas vadītājs. Tomēr nedrīkstam nevērtēt, to ka Latvijas komerctransporta tirgus ir relatīvi mazs un tāpēc ļoti jūtīgs attiecībā svārstībām ko var izraisīt lielu uzņēmumu veikta autoparka atjaunošana. Tāds bija arī 2015. gads, kad lielākais pašmāju pārvadātājs SIA Kreiss veica autoparka atjaunošanu, to papildinot ar 489 Mercedes-Benz un Volvo kravas vilcējiem, Samskip Van Dieren Multimodal B.V. Latvijas pārstāvniecība, kas savu parku papildināja ar Eiropā iegādātiem un Latvijā reģistrētiem Mercedes-Benz kravas automobiļiem. Ja analizējot pagājušā gada rezultātu, mēs neņemtu vērā šīs cikliskās svārstības, tad rezultāts būtu vien ar dažu procentu pieaugumu salīdzinājumā ar 2014.g. un liecinātu par ļoti, ļoti trauslu pieaugumu lielākajam vairākumam pārvadājumu tirgus dalībnieku.
Būtisks pieaugums ir bijis arī autobusiem ar sēdvietu skaitu lielāku par 8 sēdvietām – 21% salīdzinājumā ar 2014. Šajā segmentā pirmo trijnieku veido Solaris (77), VW (54), Mercedes-Benz (48). Lielākās piegādes ir veiktas Liepājas autobusu parkam (57), Rīgas Satiksmei (34) un Rīgas mikroautobusu satiksmei (30). Te gan jāpiebilst, ka topa pirmais trijnieks pamatā ir piegādājis pilsētas satiksmē izmantotos autobusus, bet starppilsētu autobusiem izteikts līderis ir Setra (26).
Arī Eiropā visos smagā komerctransporta segmentos ir ievērojami pieaugumi, t.sk. kravas automobiļiem ar pilnu masu virs 16t (+19%), M2 un M3 kategoriju pasažieru autobusi (+19%). Abu šo segmentu reģistrācijas 2015.g. ir pārsniegušas gan 2014.g., gan 2013.g. apjomus, lai gan 2014. gada nogalē situācija bija ļoti piesardzīga īpaši jau runājot par segmentu >16t, kur gads noslēdzās ar 6% samazinājumu, bet decembra mēnesī kritums bija pat 50%. Mūsu kaimiņvalstīs Igaunijā un Lietuvā visumā tendences ir bijušas stipri līdzīgas kā Latvijā un ES – pēc būtiskiem samazinājumiem 2014.g. ir sekojusi strauja attīstība 2015.g. īpaši, ja runājam par Lietuvu, kur pieaugums ir bijis pat 71%.
Auto Asociācijas 2016.g. tirgus prognoze komerctransportam ar pilnu masu lielāku par 3.5t ir ļoti piesardzīga – 2% pieaugums.