2015. gada pirmajos 3 mēnešos Latvijā pirmreizēji ir reģistrēti 3746 jauni vieglie pasažieru automobiļi un vieglais komerctransports. Tas ir par 295 vienībām vairāk nekā gadu iepriekš un veido 9% pieaugumu. Vieglo pasažieru automobiļu tirgus ir pieaudzis par 13%, bet vieglo komercautomobiļu tirgus samazinājies par 11%. Galvenās izmaiņas ir notikušas korporatīvajā segmentā, un būtiski pieaudzis privātpersonu darījumu skaits.
2015. gads sākās ar Latvijas auto tirgum ļoti ievērojama skaita automobiļu piegādi Latvijas kā ES prezidējošās valsts funkciju nodrošināšanai. Janvāra mēnesī tika piegādāti 170 BMW un 50 Ford markas auto. Šis ir ļoti nozīmīgs darījums, tomēr ir jāņem vērā, ka pēc būtības tas līdzinās īstermiņa nomai un pēc prezidentūras termiņa beigām šie auto nonāks pārdošanā Latvijas otrreizējā tirgū. Ņemot vērā to nelielo nobraukumu un izdevīgo cenu, šāds fakts jau ietekmē un ietekmēs potenciālo pircēju lēmumu pieņemšanu, noteikti ietekmējot arī jaunu auto tirgu visa gada griezumā. Šī automobiļu piegāde arī ir iemesls korporatīvo darījumu apjoma pieaugumam līdz 25% (934) salīdzinājumā ar 20% iepriekš (698). Rezultāts gada 1. ceturksnī kopumā sakrīt ar Auto Asociācijas 5.5% prognozēto pieaugumu 2015. gadā. Gada tālākā attīstība būs ļoti atkarīga no tirgus aktivitātes pavasara mēnešos, un priecē tas, ka salīdzinājumā ar gada sākumu pircēju aktivitāte patiešām ir būtiski pieaugusi!
Populārākie pasažieru automobiļu modeļi ir gandrīz pilnībā nomainījušies – pirmās 3 vietas ieņem modeļi, kas pagājušā gada 1. ceturkšņa topā nebija vispār, līdera vietu ieņemot Nissan Qashqai ar 234 reģistrētiem automobiļiem, sekojot Volkswagen Passat (119) un Golf (111). Izmaiņas ir skārušas arī komercautomobiļu topu – VW Caddy (69), Peugeot Partner (47), kas pagājušā gada topā nebija iekļuvis un Renault Master (45).
Zīmolu Top 10 pārliecinošā vadībā atrodas VW (592), tam sekojot Nissan (392) un Toyota (380). Top 10 zīmoli kopā ņemot ir nedaudz palielinājuši tirgus daļu līdz 72% salīdzinājumā ar nepilniem 70% gadu iepriekš. Iemesls tam ir BMW ielaušanās topā.
Runājot par klašu sadalījumu un modeļiem, tad galvenais šī gada sākuma notikums ir tas, ka jaunu elektromobiļu reģistrācijas ir pazudušas tikpat ātri cik sākušās – nav atbalsta maksājuma, nav arī bezizmešu transporta. Pozitīvas izmaiņas ir skārušas mazo klasi, kas ir dubultojusies, sasniedzot 336 reģistrētus auto. Ļoti veiksmīgi gadu ir uzsākuši Peugeot 208, Toyota Yaris un Opel Corsa jaunais modelis kopā gandrīz trīskāršojot iepriekšējā gada veikumu.
Salīdzinājumā ar pagājušo gadu īpaši priecē, ka ir būtiski palielinājusies privātpersonu darījumu daļa, kas šogad veido 23% (861) salīdzinājumā ar 20% (699) gadu iepriekš. Par 10% ir pieaudzis arī līzinga darījumu īpatsvars privātpersonām, kas tagad veido 58% un 499 līzingā finansētus auto. Viens no iemesliem šādām izmaiņām ir aktivitātes izmaiņas un spēku pārbīdes līzinga kompāniju tirgū. Savulaik lielākais līzinga spēlētājs Swedbank Līzings pēc ilgāka nogaidīšanas perioda ir kļuvis ievērojami aktīvāks, tādējādi radot lielāku spriedzi visā tirgū. Šāda Sewedbank Līzings aktivitāte ir rezultējusies ar lielāku cīņu par klientu un tirgus daļu pārdali. Swedbank Līzings ir sasniedzis 20% tirgus daļu (365), kas ir ievērojami lielāka par 12% pagājušajā gadā. Lielāku tirgus daļu ir ieguvis arī nu jau pastāvīgais līzinga tirgus līderis Nordea Finance Latvia, sasniedzot 35% (633) salīdzinājumā ar 2014. gadā sasniegtajiem 31%. Savukārt SEB Līzings piedzīvojis kritumu uz 16% (282) salīdzinājumā ar 23% iepriekš.
Korporatīvo darījumu segmentu gada sākumā ievērojami ietekmēja autoparka piegāde ES prezidentūras funkciju nodrošināšanai, kas arī nodrošināja šī segmenta izaugsmi līdz 25% (934). Savukārt regulārie korporatīvie darījumi ir saglabājuši 2014. gada līmeni vai arī nedaudz samazinājušies. Lielākie spēlētāji šinī segmentā tradicionāli ir auto nomu kompānijas, veidojot vismaz 25% (240). Lielākais darījums gala lietotājam ir bijis Valsts probācijas dienestam veikta 31 automobiļa Peugeot 208 piegāde.
Pirmreizēji reģistrēto vieglo pasažieru automobiļu vidējais CO2 izmešu daudzums ir samazinājies uz 143 g/km salīdzinājumā ar 153 g/km pagājušā gada 1. ceturksnī. Pamatā tas ir saistīts ar mazās un kompaktās klases veiksmīgo tirdzniecību.
Igaunijas tirgus ir pieaudzis par 4% sasniedzot 6050 jaunu automobiļu reģistrācijas. Tomēr pasažieru automobiļu tirgus ir audzis vien par nepilnu 1%, kamēr vieglā komerctransporta tirgus ir pieaudzis par 18%. Lietuvas tirgus ir piedzīvojis vērā ņemamu 11% pieaugumu ar 4336 jaunu automobiļu reģistrācijām.
Saskaņā ar Eiropas autoražotāju asociācijas (ACEA) datiem 2015. gada janvārī un februārī Eiropas kopējais tirgus ir turpinājis jau pagājušajā gadā nostabilizējušos tendenci, uzrādot 7% pieaugumu divu mēnešu summā (dati par Martu vēl nav pieejami). Ļoti pozitīvi ir tas, ka miljonu tirgi Vācija, Francija, Lielbritānija un Itālija uzrāda būtiskus pieaugumus 5-12% robežās. Lai arī Eiropas jaunu pasažieru automobiļu tirgus joprojām ir 20% zem 2008. gada sasniegtā rezultāta, tas turpina veiksmīgi atkopties no krīzes sekām. ACEA prognoze 2015. gadam ir „piesardzīgi optimistisks” 2% pieaugums.