2014. gadā Latvijā ir reģistrēti 110 (par 41 vairāk) automobiļi, kuri ir vairāk nekā 30 gadus seni. Visiem zināms, ka transportlīdzekļi, kas senāki par 30 gadiem un ir labā tehniskā un vizuālā stāvoklī, var kandidēt uz vēsturiska spēkrata statusu, protams, ievērojot virkni citus noteikumus. Senākais 2014. gadā reģistrētais automobilis ir 1930. gadā ražots Ford A Coupe Roadster.
Skaidrojums straujajam reģistrācijas skaita pieaugumam ir tas, ka 30 gadu robežu sasnieguši automobiļi, kas bija pirmie Latvijas importa auto celmlauži, piemēram, VW Golf I, Audi 80, BMW 7. sērija E23 u.c. Dažādu iemeslu dēļ šādi automobiļi vēl joprojām ienāk Latvijā uz pastāvīgu reģistrāciju.
Latvijas vēsturisko spēkratu entuziastu sirdīs ļoti reti atraduši Amerikā ražotie vēsturiskie spēkrati. Iespējams, ka tas saistīts ar ļoti lielu finansiālo ieguldījumu, ko prasa kvalitatīva „muskuļuauto” restaurācija un novešana līdz perfektam stāvoklim.
Auto Asociācija lūdza Rīgas Motormuzeja galvenā krājuma glabātāja Valda Kļaviņa komentāru par 2014. gadā interesantākajiem reģistrētajiem vēsturiskajiem spēkratiem:
BMW DA4 (Vācija, 1931. g.) – Viens no pirmajiem BMW markas automobiļiem. Auto ražošanai BMW pievērsās 1928. g., kad iegādājās bankrotējošo Eizenahas autobūves firmu „Dixi”. Pirmā BMW modeļa prototips bija britu Austin – Seven. Modelis DA4 jau bija nedaudz pilnveidots. Auto atrasts Lietuvā 20.gs. 1970.gados. Šobrīd labi restaurēts.
Panhard & Levassor X77 Dinamic ser. „140” (Francija, 1937. g.) – Ļoti specifisks franču „baroca” 1930. gadu auto būves dizaina pārstāvis, kuru projektēja inženieris Louis Bionier. Piemēram, vadītāja vieta ir gandrīz pa vidu, tikai nedaudz nobīdīta uz labo pusi. Kā daudzi 1920/1930.gadu Panhard & Levassor modeļi, aprīkots ar bezvārstu dzinēju. Automobilis iegādāts Francijā un tā esamībai Latvijā jāpateicas „Victoria`s Classic Cars” klubam, kurš automobili demonstrēja starptautiskajā seno spēkratu salidojumā „Rīga Retro 2014”
SALMSON S4E (Francija, Parīze, 1949. g.) – Elegants vidējās klases sedans, ražots pie mums mazāk pazīstamā franču firmā Salmson Parīzē. Modeli „S4” prezentēja 1929. gadā. 1930.gados to pilnveidoja. 1947. gadā nedaudz modernizētu to atsāka ražot. Automobilis aprīkots ar 2,3 litru R 4 cil. augšējo vārstu motoru ar divām sadales vārpstu galvām (2OHC), kā MB280 S, vai Jaguar markas modeļu R6 dzinējiem. Virsbūvei starp durvīm nav stendere, līdz ar to salonā var ielikt pat lielgabarīta preces! Automobili 2014. gadā Beļģijā iegādājās „Victoria Classic Cars” klubs un demonstrēja seno spēkratu salidojumā „Rīga Retro2014.”