Auto nozare Latvijā 2012. gadā

(21.12.2012.)


Par Latvijas auto nozares nozīmīgākajiem notikumiem 2012.gadā komentāru sniedz LPAA prezidents Andris Kulbergs:

„Latvijas Pilnvaroto autotirgotāju asociāciju aizvadītā gadā ir skārušas būtiskas pārmaiņas – esam nomainījuši nosaukumu un turpmāk būsim pazīstami kā „Auto Asociācija”, kura formāli pārstāv ne tikai jaunu automobiļu tirgotājus, bet labu laiku faktiski arī arī automobiļu komponentu ražotājus un tirgotājus, kā arī automobiļu ražotāju autorizētos un neatkarīgos servisus, rezerves daļu un materiālu tirdzniecību.

Par 2012.gada Latvijas auto nozares svarīgākajiem notikumiem ir atzīstami Latvijas Pilnvaroto autotirgotāju asociācijas (LPAA) iniciētā un uzsāktā automobiļu virsbūvju remontu uzņēmumu sertifikācija, jauna automobiļu klasifikatora ieviešana un CSDD neatlaidības dēļ realizējusies jaunu transportlīdzekļu pirmreizējās valsts tehniskās apskates veikšana pēc 24 mēnešiem no transportlīdzekļa pirmreizējās reģistrācijas Latvijā. Esam atsākuši arī sadarbību ar izstāžu sabiedrību „BT1” par izstādes „Auto 2013” organizēšanu, kura nākamajā gadā būs ar jaunu koncepciju.

Šī gada vienpadsmit mēnešos Latvijā vērojams jaunu automašīnu pirmreizējo reģistrāciju skaita pieaugums kopumā par +4%, salīdzinot ar aizvadītā gada vienpadsmit mēnešiem. Līdz novembra mēnesim (ieskaitot) reģistrētas 11928 jaunas automašīnas - pasažieru un vieglais komerctransports (līdz 3,5t) jeb par 497 spēkratiem vairāk kā pērn šajā periodā.

Vieglais komerctransports ir piedzīvojis pieprasījuma kāpumu par +36%, tikmēr vieglo pasažieru automašīnu pieprasījums vienpadsmit mēnešos ir audzis samērā mēreni un šobrīd ir lejupejošs -1%, salīdzinot ar 2011.gada identisku periodu.

Latvijā 2012.gada 11 mēnešos jaunu automašīnu pirmreizējo reģistrāciju skaits galvenokārt ir audzis vieglā komerctransporta (līdz 3.5t) pārdošanas apjomu dēļ. Straujais pieaugums komerctrasnporta tirdzniecībā signalizē, ka uzņēmumi veiksmīgi attīsta komercdarbību un paplašina savu ārējā noieta tirgu. Pašreizējie Latvijas jaunu auto tirgus apjomi ir ieņēmuši savu objektīvo līdzsvara pozīciju, atbilstoši atveseļojušās ekonomikas diktētajam tirgus pieprasījumam. Uz depresīvā ES kopējā fona, kad vieglo pasažieru automobiļu tirdzniecība Eiropas Savienībā ir lejupejoša, aptuveni -7,6%, salīdzinot ar 2011.gadu, Latvijas jaunu automobiļu tirdzniecība ir vērtējama kā joprojām stabila, tikai ar -0,5% kritumu.

Jaunu vieglo pasažieru auto pārdošanas dinamika šī gada mēnešos ir bijusi ļoti mainīga un svārstīga, ko ir izraisījuši gan sezonāli, gan emocionāli faktori. Viens no galvenajiem iemesliem, jau no krīzes pirmsākumiem, ir nemainīgi zemā privātpersonu pirktspēja. Fiziskās personas ir iegādājušās 19% līdz 22% no kopējā pirmreizēji reģistrēto jaunu vieglo auto skaita un šis procentuālais rādītājs nav mainījies, pat neskatoties uz līzinga kompāniju vilinošiem piedāvājumiem. Privātpersonas parasti nav veikušas naudas uzkrājumus, kas nepieciešami auto iegādes pirmajai iemaksai, un joprojām daudzi saņem „aplokšņu algas”, kas savukārt nav savienojamas ar līzinga līgumu noteikumiem. Auto tirdzniecība ļoti būtiski izjūt arī aptuveni 500 tūkstošu ekonomiski aktīvo iedzīvotāju emigrāciju.


Apvidus klases auto arī 2012.gadā turpina dominēt ar veiksmīgu jaunu modeļu ienākšanu tirgū, piemēram, Nissan Juke vai Skoda Yeti, iekarojot vislielāko popularitāti tieši privātpersonu vidū. Šogad populāras bijušas arī lielās apvidus Premium klases automašīnas – Lexus RX, Porsche Cayenne un BMW X6. No Premium klases kupejām, rodsteriem un kabrioletiem visbiežāk izvēlētas Benteley Continetal GT/GTC, BMW 6 Coupe/Convertible, Porsche 911.           

Auto Asociācija prognozē, ka nākamajā – 2013.gadā, jaunu automobiļu pirmreizējās reģistrācijas būs par +4,8% vairāk (kopā 13000 vienības) salīdzinot ar 2012.gadu, lielā mērā pateicoties gaidāmajai pārejai uz Euro, 2014.gadā – par +6,9% (13900), 2015.gadā – par +7,2% vairāk. Prognozējam, ka jaunu komercauto segments būs joprojām ar dinamiskāku izaugsmi, ko raksturos divciparu pārdošanas apjomu pieauguma skaitļi pret iepriekšējo periodu.

 

Izmaiņas 2012.gadā ir notikušas arī jauno automašīnu tirgotāju saimē: igauņu „Amserv Grupa” ir pārņēmusi līdzšinējo Opel un Chevrolet tirgotāju SIA „Adam Auto”, paplašinot savu zīmolu klāstu ar Peugeot, bet atsakoties no Chevrolet. „Moller Grupa” ir veiksmīgi īstenojusi savu stratēģiju, nostiprinot savas pozīcijas Volkswagen markas mazumtirdzniecībā un Volkswagen, Audi vairumtirdzniecībā Baltijā. Ilggadējais Volkswagen oficiālais tirgotājs Siguldā „Auto Īle & Herbst” ir zaudējis dīlera tiesības, kā arī bankrotējis ir līdzšinējais Subaru izplatītājs „Partner Motors”. Ar Subaru markas automašīnu oficiālo tirdzniecību nu jau nodarbojas divi uzņēmumi – „Adrem Auto” un „Centrs Imanta”.”.