Latvijas Auto nomu asociācijas pētījums: gandrīz puse (46,7%) no auto nomu klientiem saskārušies ar problēmām

(06.07.2012.)


Gandrīz puse jeb 46,7% no visiem auto nomu pakalpojumu ņēmējiem ir saskārušies ar dažādām problēmām, taču vairāk nekā puse (57,4%) no šiem nekur nav sūdzējušies, secināts Latvijas Auto nomu asociācijas (LANA) veiktajā pētījumā par Latvijas iedzīvotāju pieredzi auto nomas pakalpojumu izmantošanā Latvijā vai ārvalstīs. Balstoties uz pētījuma rezultātiem, LANA kopīgi ar
Patērētāju tiesību aizsardzības centru (PTAC) ir izstrādājusi 10 ieteikumus kvalitatīvu un drošu auto nomu pakalpojumu saņemšanai.

Visbiežāk tie iedzīvotāji, kuriem ir bijušas problēmas nomājot auto, sastapušies ar situāciju, kad nav izdevies saņemt automašīnu, kura bijusi rezervēta (34,4%). 28,7% iepriekš nav bijuši informēti par “iesaldētā” garantijas depozīta apjomu, savukārt 26,2% nebija informēti par to, ka vispār tiks “iesaldēts” garantijas depozīts. 21,3% respondentu saņēmuši automašīnu sliktā tehniskā stāvoklī. Savukārt vienlīdz daudz aptaujāto saskārušies ar situāciju, kad nebija informēti par kredītkartes nepieciešamību (15,6%) vai nebija informēti par papildu izmaksām (apdrošināšana, papildu aprīkojums, u.c.) (15,6%).

“Pētījuma rezultāti liecina, ka nereti Latvijas iedzīvotājiem trūkst informācijas par auto nomas pakalpojumu saņemšanu. Pieredze liecina, ka tas skaidrojams ar nepietiekamu iepazīšanos ar auto nomas līgumu vai neskaidriem līguma nosacījumiem. Piemēram, vairākums Latvijas iedzīvotāju atzīst, ka viņus sarūgtinājusi situācija, kad nav saņēmuši rezervēto automašīnu. Patiesībā lielākoties auto nomu noteikumi nosaka, ka rezervēt iespējams noteiktas klases automašīnu, nevis noteiktu marku un modeli. Lai esošie un potenciālie auto nomu pakalpojumu ņēmēji zinātu savas tiesības un pienākumus, kopīgi ar PTAC esam izstrādājuši 10 vienkāršus ieteikumus kvalitatīvu un drošu pakalpojumu saņemšanai, kuri būs ērti pieejami LANA mājas lapā un pie LANA sadarbības partneriem,” saka Arnis Jaudzems, LANA valdes priekšsēdētājs.

Vairāk nekā puse respondentu (57,4%), kuri nomājot auto saskārušies ar problēmām, par tām nekur nav sūdzējušies. Gadījumos, kad problēma netiek noklusēta, 26,2% par to ziņojuši auto nomas pakalpojuma sniedzējam, savukārt 24,6% - informējuši radiniekus un draugus par negatīvo pieredzi ar konkrēto auto nomas pakalpojuma sniedzēju. 1,5% respondentu pieredze ir bijusi tik nopietna, lai sūdzētos PTAC.

“Neskatoties uz to, ka PTAC un Eiropas Patērētāju informēšanas centra saņemto sūdzību skaits par šo jomu nav liels, pētījuma rezultāti un arī sūdzību saturs norāda uz to, ka patērētāji, īrējot auto, tomēr nav pietiekami zinoši par šī pakalpojuma būtību un saistībām, ko uzņemas. Autonomas pakalpojums ir pietiekami specifisks un patērētāji nezina daudzas nianses, kas ir jāievēro, iegādājoties šo pakalpojumu. Tādēļ LANA un PTAC izstrādātie padomi būs labs ceļvedis, lai patērētājiem atgādinātu svarīgākās lietas pirms auto nomas līguma slēgšanas gan Latvijā, gan ārvalstīs,” papildina Sanita Gertmane, PTAC Patērētāju informēšanas un komunikāciju daļas vadītāja.

Balstoties uz pētījuma rezultātiem, LANA kopīgi ar PTAC ir izstrādājusi 10 ieteikumus kvalitatīvu un drošo īstermiņa auto nomas pakalpojumu saņemšanai Latvijā un ārvalstīs. Ieteikumi būs pieejami ikvienam esošam auto nomu pakalpojumu ņēmējam LANA mājas lapā www.autonoma.info, PTAC mājas lapā www.ptac.gov.lv, ALTA mājas lapā www.alta.net.lv un pie ALTA biedriem.

Vairums aptauju rāda, ka tikai 5% no visiem brīvdienu ceļotājiem rezervē automašīnu iepriekš, tādējādi riskējot galamērķī nesaņemt vēlamo automašīnu. Ceļojumu aģentūras, tāpat kā autonomas, ir par savlaicīgu ceļojumu plānošanu. Tās cieši sadarbojas ar autoīres kompānijām, darbinieki tiek speciāli apmācīti, viņiem ir pieejamas modernas rezervēšanas sistēmas, kurās iespējams ievadīt visus klienta atlaižu kodus, kartes un kuponus, kā arī salīdzināt cenu piedāvājumu vairākiem desmitiem autoīres kompāniju. Tāpat ceļojumu aģentūras ir kompetentas sniegt palīdzību ceļojuma laikā,” piebilst Kitija Gitendorfa, Latvijas Tūrisma Aģentu un Operatoru Asociācijas (ALTA) prezidente. 

Auto nomu pakalpojumus Latvijā vai ārvalstīs vismaz reizi ir izmantojis teju katrs ceturtais Latvijas iedzīvotājs (23,9%). Kopumā automašīnas vairāk ir nomājuši vīrieši – 31,8% vīriešu pret 18,5% sieviešu. Auto nomu pakalpojumus visbiežāk izmanto iedzīvotāji vecumā no 30-39 gadiem (33,1%).

Katrs otrais respondents rezervē auto internetā (52,9%), savukārt 42,5% aptaujāto automašīnu nomā galamērķī. 7% aptaujāto auto nomāšanai izmanto tūrisma aģentūru pakalpojumus.

LANA pētījums veikts 25.05.12 - 01.06.12, sadarbībā ar H+K Research, aptaujājot 1092 respondentus vecumā no 15-74 gadiem Rīgā, citās Latvijas pilsētās un lauku rajonos.

10 IETEIKUMI, KAS JĀŅEM VĒRĀ


Par
Latvijas Auto nomu asociāciju:

Latvijas Auto nomu asociācijas mērķis ir veicināt un popularizēt profesionālu un kvalitatīvu auto nomas biznesu Latvijā. Lai ikviens iedzīvotājs Latvijā varētu saņemt kvalitatīvus auto nomas pakalpojumus, asociācija pastāvīgi strādā pie likumdošanas iniciatīvu izstrādes, jaunākās nozares informācijas sniegšanas sabiedrībai, kā arī patērētāju konsultācijām. Latvijas Auto nomu asociācijas biedri ir lielākie nozares spēlētāji, kuru īstermiņa nomas auto parkā ir vairāk kā 450 automašīnu. Asociācijas biedru kopējais apgrozījums 2011.gadā bija 19,5 miljoni eiro.


Papildu informācijai:
Arnis Jaudzems
LANA valdes priekšsēdētājs
E-pasts: info@autonoma.info
Web: www.autonoma.info
Tālrunis: +371 67819500