„Ēnu” ekonomika automašīnu remonta un servisa uzņēmumu pakalpojumu valsts iepirkumos

(11.11.2011.)

9.novembrī tiekoties nozaru asociāciju pārstāvjiem LDDK organizētajā mediju diskusijā „Publiskie iepirkumi – atbalsts ēnu ekonomikai?”, kas norisinājās sociālās kampaņas „Pret ēnu ekonomiku – par godīgu konkurenci” ietvaros, LPAA prezidents Andris Kulbergs minēja, ka problēmas ar ēnu ekonomiku ir izteiktas tieši remonta uzņēmumos, kuri publiskajos iepirkumos piedalās kā apakšuzņēmēji.

 „Pēdējā pusotra gada laikā remontu un rezerves daļu iepirkumu kopējā summa bijusi aptuveni 4 miljoni, no tiem vieglo pasažieru automobiļu remontu iepirkumu kopējā summa - 1 miljons. Piemēram, visbiežāk uzvarējušos uzņēmumos darbinieku vidējais mēneša atalgojums pirms nodokļu nomaksas norādīts 200.58 LVL, lielākais norādītais atalgojums 307.14 LVL, zemākais – 133.77 LVL, uzrādītais darbinieku skaits svārstās robežās no 6 līdz 47. Tie ir maz zināmi uzņēmumi, visticamāk, darbinieki daļu no atalgojuma saņem aploksnē, lai apietu nodokļus un spētu piedāvāt izteikti zemas cenas”, diskusijas dalībniekiem pauda LPAA prezidents A.Kulbergs.

 Kā risinājumus LPAA prezidents piedāvāja „pretendenta iesniegto cenas piedāvājumu vērtēt pēc nodokļu nomaksas un dažādiem kvalitatīviem kritērijiem, nākotnē – vai pretendentam ir izsniegts nozares kvalitātes sertifikāts, pasūtītājiem iepirkumu konkursa nolikuma izstrādē kā konsultatīvos ekspertus pieaicināt nozares organizācijas un centralizēt iepirkumu konkursu vadību, jo ne visām valsts institūcijām un pašvaldībām ir kompetenti speciālisti, lai kvalitatīvi izstrādātu iepirkumu noteikumus un specifikācijas, arī atbildīga par iepirkumu norisi būtu viena iestāde, kā arī Valsts kontrolei sekot līdzi budžeta līdzekļu izlietojumam noslēgto iepirkuma līgumu izpildes gaitā”, uzsvēra A.Kulbergs.